Memang gempak apabila muka depan akhbar-akhbar tempatan minggu lepas mengutarakan kereta yang 'bernyawa' 15 tahun ke atas akan diwajibkan melalui pemeriksaan Puspakom sabagai syarat wajib memperbaharui cukai jalan.
Maka bercempera rakyat jelata satu semesta mencarut perihal akan pencadang berotak lembu yang membuat undang-undang tersebut.Penulis hanya tersenyum sinis membaca berita tersebut dan alasan disebalik relevan perkara itu diwajibkan.
Penulis tidak pasti kadar pemeriksaan di Puspakom tapi ada yang mengatakan RM50 (penulis tidak pasti).Tapi jika ianya benar sudah terang lagi bersuluh ia akan menjejaskan pemilik-pemilik kereta bertaraf otai ini.
Hal ini kerana golongan pemilik tersebut majoritinya berusia emas.Kalau tidakpun ia pastinya dari golongan berpendapatan rendah dan duduk di kampung atau daerah pendalaman.
Selain itu,kadar pemeriksaan tersebut dengan cukai jalan yang sepatutnya dibayar dan bebanan insurans yang tinggi juga sangat menjengkelkan.Inikah yang dikatakan rakyat didahulukan pencapaian diutamakan??
Pengalaman penulis sendiri menyusuri jalan-jalanraya di Malaysia Boleh ini menyaksikan kereta-kereta otai ini tampak mendominasi terutama di bandar-bandar kecil.Sebut saja Mazda 323 lama,Datsun tonggek,Datsun wagon dan segala macam lagi.Kadangkala side mirror pun tak ada.Andai kereta ini masuk Puspakom pun kerat jari memang tidak lulus.Mana nak cari side mirror kereta model zaman itu?Kedai potong?Spare part EVO melambakla!
Nak kata kereta lama punca kemalangan?Sini tengok kereta mana yang selalu eksiden?Semua kereta yang dikira baru la bro.Kereta lama mana boleh laju,Yang modified tu cerita lain.
Ini namanya 1Puspakom,tembolok didahulukan,pencapaian tahap hampas!
Maka bercempera rakyat jelata satu semesta mencarut perihal akan pencadang berotak lembu yang membuat undang-undang tersebut.Penulis hanya tersenyum sinis membaca berita tersebut dan alasan disebalik relevan perkara itu diwajibkan.
Penulis tidak pasti kadar pemeriksaan di Puspakom tapi ada yang mengatakan RM50 (penulis tidak pasti).Tapi jika ianya benar sudah terang lagi bersuluh ia akan menjejaskan pemilik-pemilik kereta bertaraf otai ini.
Hal ini kerana golongan pemilik tersebut majoritinya berusia emas.Kalau tidakpun ia pastinya dari golongan berpendapatan rendah dan duduk di kampung atau daerah pendalaman.
Selain itu,kadar pemeriksaan tersebut dengan cukai jalan yang sepatutnya dibayar dan bebanan insurans yang tinggi juga sangat menjengkelkan.Inikah yang dikatakan rakyat didahulukan pencapaian diutamakan??
Pengalaman penulis sendiri menyusuri jalan-jalanraya di Malaysia Boleh ini menyaksikan kereta-kereta otai ini tampak mendominasi terutama di bandar-bandar kecil.Sebut saja Mazda 323 lama,Datsun tonggek,Datsun wagon dan segala macam lagi.Kadangkala side mirror pun tak ada.Andai kereta ini masuk Puspakom pun kerat jari memang tidak lulus.Mana nak cari side mirror kereta model zaman itu?Kedai potong?Spare part EVO melambakla!
Nak kata kereta lama punca kemalangan?Sini tengok kereta mana yang selalu eksiden?Semua kereta yang dikira baru la bro.Kereta lama mana boleh laju,Yang modified tu cerita lain.
Ini namanya 1Puspakom,tembolok didahulukan,pencapaian tahap hampas!
2 comments:
rilek bro!hehehe
-ajam
X boleh rileks bro.Panas tahap gaban nih :p
Post a Comment