...

SELAMAT DATANG KE www.helmy2u.blogspot.com...Selamat Kembali Team JPS HILIR PERAK: MISI BANTUAN BANJIR KELANTAN 2015... DARI TEAM helmy2u...

12 September 2009

Nostalgik

Berbuka

Petang kelmarin sewaktu berbuka puasa,ibu penulis mengimbau satu cerita bulan puasa beberapa puluh tahun dahulu.Hanya kami berempat semasa berbuka itu.Ayah,Ibu,Penulis dan seorang adik.Jadi suasana agak sepi.Isteri dan anak penulis di rumah mertua.

Ianya kisah kuih baulu.Ibu penulis berkisah tentang zaman sekarang dan zaman dahulu dari segi kuih raya.

Begitu juga dengan kudratnya yang tinggal tidak seberapa sekarang untuk menghabiskan masa berjam-jam membuat kuih raya.

Ibu menceritakan dahulu sangat suka membuat kuih baulu.Untuk pengetahuan anda,proses membuat kuih baulu secara tradisional amat memenatkan dan mengambil masa berjam-jam lamanya.

Dari peringkat memukul telur sehingga kembang secara manual hingga membakarnya menggunakan sabut!

Penulis tersentuh apabila ibu berkisah memukul telur sambil mendodoklan penulis yang ketika itu masih bayi di dalam buaian.Juga diceritakan bagaimana abang-abang penulis ketika itu juga masih kecil.

Ibu cakap,setiap kali seacuan baulu siap dibakar,dengan cekap abang-abang akan menghabiskannya.Begitulah setiap kali acuan mengandungi baulu yang sudah masak diangkat,abang-abang akan menghabiskannya sehinggalah kenyang.

Sebab itulah ibu cakap,walaupun susah untuk membuat kuih baulu,dia akan membuatnya juga kerana anak-anaknya menggemarinya.

Zaman berubah,sekarang giliran kami adik-beradik pula yang menyediakan segala-gala persiapan raya untuk ibu dan ayah.Insya'Allah, penulis akan membuat 'kuih tunjuk' untuk ibu :-)


Panjut

Sudah memasuki sepuluh malam terakhir.Rumah-rumah di kawasan kejiranan mula diterangi panjut.

Penulis tak ada pun mood sangat sebenarnya untuk memasang pelita-pelita panjut ni.Tidak tahu mengapa.Mungkin keadaan semasa yang tidak stabil lagi.

Tapi malam tadi ibu bersurah menyatakan jiran belakang rumah ghairah memasang pelita.Jadi ibu bersembang kepada penulis yang adik penulis di rumah ini pun mahu memasangnya juga.

Mungkin mahu membawa secebis keceriaan di rumah yang sepi ini.Mahu tidak mahu penulis pun layankan sajalah.

Selongkar pelita tahun-tahun lepas dan memasangnya.Sebentar tadi baru sempat membeli minyak tanah.Harganya seliter? Aduh mahal giler.RM 3.34/liter!

Terpaksa juga lah beli.

Okeylah.Minggu ni kena kemas dan gotong-royong di rumah mertua.Minggu depan baru rumah sendiri.Letih la juga...

No comments: