...

SELAMAT DATANG KE www.helmy2u.blogspot.com...Selamat Kembali Team JPS HILIR PERAK: MISI BANTUAN BANJIR KELANTAN 2015... DARI TEAM helmy2u...

29 September 2009

Timangan

Sudah menjadi seperti kelaziman rakyat di negara ini terutama masyarakat Melayu memberi nama timangan kepada anak,saudara mahupun sahabat handai.

Sesetengahnya bersebab.Misalnya jika seseorang anak diberi nama tertentu yang sering demam.Dikatanya nama tersebut tidak serasi.Jadi,diberilah akan nama gelaran.Wallahua'lam.

Seperti di kampung penulis, sepasang adik beradik nama Zulkifli dipanggil Wahid, Jamalullail dipanggil Pai'e dan sebagainya.

Penulis juga mempunyai beberapa nama gelaran tetapi ia diberi oleh rakan-rakan.Dikalangan keluarga penulis hanya dipanggil sebagai Mie.

Semasa belajar dulu penulis dipanggil Hairie Oteme,Seman dan berbagai lagi.Di pejabat pula beberapa senior memanggil John dan yang paling penulis getik apabila dipanggil Mawi.Ini semua gara-gara penulis pernah membuat rambut ala mawi suatu masa dulu.

Rakan-rakan di sekolah dulu pula ada yang dipanggil Cochrane,Mohawk dan sebagainya.Warden kami pula dipanggil Biawak, Blanka dan bermacam lagi.Begitulah dahsyatnya nama gelaran yang diberi oleh kitorang dulu.

Apapun nama sebenar kita adalah yang terbaik dan anak kita juga mempunyai hak untuk diberi nama yang baik.

No comments: