...

SELAMAT DATANG KE www.helmy2u.blogspot.com...Selamat Kembali Team JPS HILIR PERAK: MISI BANTUAN BANJIR KELANTAN 2015... DARI TEAM helmy2u...

21 September 2009

Syawal 1430H

Salam Aidilfitri

Ramadhan berlalu,Syawal menjelma.Sempena di hari baik bulan baik ini penulis dan keluarga mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri dan maaf zahir batin diminta andai ada kesalahan samada disedari atau tidak.

Sepatutnya penulis memuatkan post ini semalam atau kelmarin,namun kerana tahap kesibukan yang agak terlampau menyebabkan ianya hanya dapat ditulis pada hari ini.

Bara'an

Alhamdulillah,Syawal tahun ini bara'an berjaya dihidupkan semula.Ia merupakan istilah jawa yang membawa maksud menziarah beramai-ramai dari sebuah rumah ke rumah yang lain.

Ibu penulis memaklumkan tahun lepas ia tidak diadakan kerana 'kepala' yang tiada kerana beraya di rumah mertuanya.Kebetulan penulis pun beraya di rumah mertua tahun lepas.

Tahun ini kepalanya (Abang Lee) beraya di sini dan kami berjaya berkumpul beramai-ramai untuk bersama-sama bara'an.

Ia dimulakan bermula selepas solat sunat Aidilfitri hinggalah menjelang waktu Zohor sebelum penulis balik ke rumah embah di sebelah petangnya.

Menu

Keluarga penulis menyediakan hidangan sederhana sahaja tahun ini kerana adik-beradik yang hanya akan dapat berkumpul sepenuhnya pada hari raya keempat atau Rabu ini.

Isteri penulis menyediakan rendang ayam organik untuk pertama kalinya.Walaupun tahun lepas kami telah berkahwin,keadaannya yang masih berpantang anak sulung tidak memungkinkan beliau menyediakan juadah raya.

Ketupat original masih menjadi hidangan wajib yang dibuat oleh bapa penulis manakala lemang pula sekadar membelinya di gerai berhampiran.

Ketupat daun palas istimewa tiada pada tahun ini kerana kakak ipar yang sering menyediakannya hanya akan pulang beberapa hari lagi.

Kesimpulannya ahli keluarga yang rajin memasak seperti abang long dengan seorang lagi adik yang pakar memasak belum pulang lagi.Satu perkara yang ibu penulis beritahu,abang long rajin di dapur kerana sejak kecil lagi mak telah mendidiknya untuk berbuat demikian.Percaya atau tidak, ketika ibu penulis bersalin anaknya ke lima (adik penulis yang pakar memasak dan masih belum pulang beraya) abang long telah pandai memasak nasi ketika berumur 9 tahun atau darjah 3! Hendak mengharapkan penulis memasak adalah satu kesilapan yang besar kerana penulis memang tidak tahu memasak.

Food Poisoning

Kalau sudah namanya raya,menziarah ke ruma-rumah,sudah tentu banyak benda masuk dalam perut.

Akibatnya malam tadi penulis dan isteri mengalami keracunan makanan yang serius.Tapi penulis lagi serius hingga berpuluh kali keluar masuk bilik termenung.Badan jadi lemah dan tidak boleh tidur.Penulis bangun paling awal hari ini berbanding sebaliknya pada kebiasaanya paling lewat.

Selepas ini perlu mencari sesuatu untuk neutralkan perut.Kalau tidak semua program akan tergendala.

Recycle

Sudah 2 tahun berturut-turut penulis tidak menyediakan baju raya untuk diri sendiri.Hal ini kerana penulis hanya perlu recycle 4 pasang baju semasa kahwin (baju akad,berinai,pihak lelaki dan pihak perempuan) yang lengkap bersulam segala.

Semalam penulis mengenakan baju yang dipakai semasa majlis pihak lelaki untuk beraya.Ia masih padan kerana badan penulis maintain ;-) Tahun lepas ia dipakai di rumah mertua.

Ingatkan tiada siapa yang perasan.Rupanya ramai rakan dan penduduk sekitar yang masih ingat baju tersebut.Betapa eksklusif baju ini.Beberapa orang mengusik dengan usikan yang kalau didengari oleh isteri,pastinya mengundang bebelan :-)

Maknanya untuk dua tahun ini isteri terpaksa memilih warna baju yang sama dengan baju-baju penulis untuk kelihatan sedondon.Tahun depan Insya'Allah keadaan berbeza kerana penulis telah disponsor kain oleh bapa saudara untuk dibuat baju minggu lepas.Sepatutnya ia untuk tahun ini tetapi tidak sempat dijahit.

Selamat Hari Raya Aidilfitri.Maaf Zahir dan Batin.

-muhdHELMI
-norHANISAH
-QASEHnurABIDAH muhdHELMI

No comments: