...

SELAMAT DATANG KE www.helmy2u.blogspot.com...Selamat Kembali Team JPS HILIR PERAK: MISI BANTUAN BANJIR KELANTAN 2015... DARI TEAM helmy2u...

10 March 2009

free...

Percuma atau free dalam istilah bahasa inggeris (Penulis tidak memboikot PPSMI) adalah satu istilah yang sangat mahu didengari oleh setiap orang.Walhal tiada apa pun rupa atau rasa pada perkataan itu.Warna jauh sekali lah.

Tapi nikmatnya ada.Itu yang semua orang tergila-gila dan akan sedaya upaya memburunya.

Memburu Encik PERCUMA.

Semua sudah maklum tiada apa yang percuma dalam hidup ini.Cuma kadangkala ada peluang untuk meraih kepercumaan itu yang pastinya sudah tentu tidak percuma untuk mendapatkannya.

Bila mana wujudnya keadaan percuma itu kepada kita,pertamanya hendaklah kita bersyukur kepada Allah S.W.T kerana dengan limpah kurnia-Nya kita diizinkan untuk mendapat peluang percuma itu.

Kalau tidak tahu bersyukur,golongan ini akan mendapat gelaran kufur nikmat secara percuma he he he.Percuma jugak,betul tak?Tapi percuma yang mengaibkan.

Keduanya kita hendaklah berterima kasih kepada yang mempercumakan atau yang memberi sesatu secara percuma kepada kita.Kemudia doakan semoga pihak tersebut dimurahkan dan dilimpahkan rezeki.Juga mendapat keberkatan pada rezeki tersebut.

Kalau tidak tahu berterima kasih,golongan ini akan menadapat juga suatu yang percuma iaitu gelaran Tak Tahu Diuntung kah kah kah.

Ironinya,orang-orang tertentu akan memandang secara skeptikel perihal-perihal yang percuma ini.Wujud cakap-cakap yang klise di belakang menyatakan ada unsur-unsur tertentu di sebalik pemberian percuma oleh seseorang.

Walhal nawaitu pihak yang memberi percuma itu ikhlas dan berniat sedekah.

Pedulilah apapun kerana percayalah setiap orang tidak akan serik mengejar Encik Percuma selagi ianya tidak melanggar batas sempadan yang telah termaktub.

bersambung......

No comments: