...

SELAMAT DATANG KE www.helmy2u.blogspot.com...Selamat Kembali Team JPS HILIR PERAK: MISI BANTUAN BANJIR KELANTAN 2015... DARI TEAM helmy2u...

10 March 2009

Titisan Rahmat 2

Sekarang musim hujan.Semalam pun hujan.Memang lebat.Tiada aktiviti luar rumah yang boleh dilakukan.Jemur pakaian pun di dalam rumah.Memang tidak kering.

Cuti selama tiga hari (termasuk cuti umum Maulidur Rasul) diisi dengan aktiviti santai.Pesta kenduri perkahwinan di sana-sini masih belum menampakkan tanda-tanda akan reda.

Terutama cuti sekolah yang akan bermula pada minggu hadapan.

Kebetulan cuti hujung minggu lepas semua ahli keluarga penulis pulang ke kampung.Bukan senang semua nak berkumpul serentak.Riuh-rendahla rumah yang sebelum ini sepi (Nasib ada Qaseh,tapi Qaseh pun berulang selang seminggu).

Anak-anak saudara penulis,Luqman Hakim dan Nur Fatin Zahirah sudah berjalan.Apa lagi,semua benda dicapai.Ibu penulis dan semua yang ada sekejap-sekejap terjerit.Memang meriah.

Cuma Qaseh yang belum bertatih lagi.Rasanya lagi kecoh kalau mereka bertiga saling bantu-membantu 'mengemaskan' rumah.

Menjelang petang semalam semuanya kembali seperti sedia kala.

Sepi.

Family abang-abang penulis semua sudah kembali ke Shah Alam dan Seri Kembangan.Adik-adik penulis juga telah kembali ke tempat bertugas dan asrama termasuk Laily yang 'berhijrah' ke kota he he he.Tinggal family penulis sahaja.Namun mungkin penulis balik ke Simpang Empat (rumah mertua) hari ini.

Di sini dapat kita perhatikan,seramai mana anak-anak yang kita akan ada,suatu hari nanti,pasti mungkin kita akan ditinggalkan disebabkan samada anak-anak itu telah berkeluarga,bekerja atau melanjutkan pelajaran.

Dan ibubapa kita akan menjadi 'pengantin baru' semula.

Ia adalah kitaran semulajadi hidup dan sebagai anak kita hendaklah sering bertanya khabar dan menjenguk mereka.

Sementara mereka masih ada.

No comments: