...

SELAMAT DATANG KE www.helmy2u.blogspot.com...Selamat Kembali Team JPS HILIR PERAK: MISI BANTUAN BANJIR KELANTAN 2015... DARI TEAM helmy2u...

30 March 2009

Touching Scene

Perhimpunan orang Melayu telah tamat beberapa hari lalu.Keadaan telah kembali reda.Yang menang mendongak sakan,yang tidak menang tunduk malu-malu alah.Harap-harap yang telah tersenarai mengotakan apa yang telah diuar-uarkan.Jangan hanya menang sorak nanti kampung tergadai.

Beberapa perkara yang boleh disifatkan sejarah (mungkin juga sandiwara politik) telah berlangsung dalam perhimpunan kali ini.Mana mungkin kita lupa bagaimana peralihan kuasa presiden telah dilakukan secara tertib dan penuh terhormat.Juga,di mana lagi kita boleh saksikan adegan di mana 'kiambang bertaut' kembali.

Ia adalah antara babak yang paling 'touching' sepanjang sejarah perhimpunan.

Semua ini adalah rencah yang mewarnai hari terakhir perhimpunan.Bersepah pantun dilantunkan sebagai penghargaan walaupun kadangkala ia lebih kedengaran sebagai pantun satira politik.

Ini adalah pada pandangan penulis semata-mata.

Penghargaan demi penghargaan dilafazkan.Ikhlas atau tidak hanya Allah yang Maha Mengetahui.

Yang pasti,gegak gempita bahas oleh perwakilan yang berasaskan fakta disulami 'auta' sudah habis.Jumpa lagi tahun hadapan.Lagu yang paling popular sepanjang minggu lepas juga juga rasanya andai terdapat pengundian,lagu UMNO yang paling 'fofular'.Kini sudah tidak kedengaran lagi.

Kehangatan telah berpindah ke 'satu batang,dua bukit'.Kita tunggu apa yang menarik di tiga tempat tersebut.

Hari penamaan calon (semalam) telah menampakkan tanda-tanda kemeriahan bila mana salah satu bukit (Bukit Selambau) mencatat sejarah sebagai tempat paling popular untuk ditandingi.

15 calon untuk satu kerusi yang ditandingi.Memang 'selamba' sungguh penduduk di bukit itu.Bak kata Pak Lah ,ia adalah satu perkara yang tidak sihat.

Sihat atau tidak sihat,kita tunggu dan lihat.

No comments: